De aanwas van elektrische auto’s lijkt nu echt op gang te zijn gekomen. Vooral de Chinese merken pakken door. Ze staan klaar om onze keuze in EV’s aanzienlijk te vergroten met als doel een aanzienlijk stuk van de automarkt op te eisen, voordat de Europeanen met hun elektrische aanbod over de brug komen.

Maar het is natuurlijk niet alleen China die ons van nieuwe vierwielers voorziet. Ook Korea, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland doen een duit in het zakje van interessante elektrische auto’s die we nog dit jaar op het Nederlandse asfalt kunnen verwachten.

Business Insider zet de zeven opvallendste, leukste, interessantste of simpelweg wonderbaarlijkste elektrische auto’s voor je op een rij.

NIO ET5 Touring

Nio ET5 Touring.
Nio ET5 Touring.
Dennis Wilman/Business Insider Nederland

De NIO ET5 Touring is niet helemaal nieuw, maar slechts voor de helft. De voorste helft van deze stationwagen heb je mogelijk al voorbij zien komen in Nederland. De normale ET5 wordt namelijk al uitgeleverd door het Chinese merk. Maar de Touring komt pas later dit jaar en valt vooral op door zijn zeer gelukte vormgeving.

Wij mochten al even snel kennismaken met de ET5 Touring en kunnen zeggen dat hij er in het echt nog beter uitziet. Ook heeft hij wat fijne verbeterpunten tegenover de normale variant, zoals een dimmend panoramadak en een lagere zitpositie.

Hij wordt volgens NIO ergens in de herfst voor het eerst uitgeleverd. Bestellen kan nu al vanaf 51.900 euro zonder accu. Om die erbij te krijgen, moet je een los abonnement afsluiten.

ZEEKR X

De ZEEKR X
De ZEEKR X
ZEEKR

We zeiden iets over een flink aantal Chinese auto’s dat op de markt zou komen, toch? De ZEEKR X komt uit de stal van het Chinese Geely, dat onder andere ook Lynk & Co en Volvo bezit.

Deze gigant bouwt vooral onderstellen en aandrijflijnen waar de automerken hun bovenkant op kunnen bouwen. In het geval van de ZEEKR X gaat dat om hetzelfde onderstel dat de Volvo EX30 en de Smart #1 krijgen. Alleen waar de Volvo EX30 vooral op prijs en Zweedse roots gaat concurreren, kiest ZEEKR voor een andere, ietwat opvallendere route.

De styling van deze kleine SUV moet je natuurlijk wel bevallen, maar qua uitrusting zal de X dat zeker doen. We hebben het hier namelijk over het ‘luxemerk’ van Geely, wat inhoudt dat je standaard genoeg snufjes in de auto zult terugvinden die het verblijf in de cockpit op z’n minst aangenaam maken.

De ZEEKR X is vanaf nu te bestellen vanaf 45.990 euro en zal nog voor het eind van dit jaar geleverd worden.

Smart #1

De Smart #1 SUV
De Smart #1 SUV
Smart

Nu we het toch over Chinese auto’s en Geely hebben, halen we de Smart #1 nog even aan. De Smart die het hele idee van Smart overboord lijkt te gooien, want om deze SUV 'klein' te noemen, gaat wel vrij ver. En ook over de styling kan je discussiëren of je hier nog wel te maken hebt met een Smart.

Maar goed, opvallen doet hij wel. Onderhuids is het hetzelfde voertuig als de ZEEKR X en de Volvo EX30. De prijzen beginnen bij 42.395 euro en vooruitbestellen kan nu. Levering zal vanaf de herfst beginnen.

Kia EV9

De Kia EV9.
De Kia EV9.
Kia

Houd je van groot en hoekig, dan heeft Kia iets wat perfect in jouw straatje past: de EV9. De gigantische elektrische auto biedt standaard ruimte aan zeven personen, en doet dat vanzelfsprekend in luxe.

De stoelen op de tweede zitrij kunnen zelfs 90 graden draaien, zodat de achterbankzitters makkelijker kunnen uitstappen, of je kinderen makkelijker in hun kinderzitje kunt zetten.

De EV9 zal dit jaar alleen nog als Launch Editions verschijnen, wat inhoudt dat men kan kiezen uit een GT-Line met twee elektromotoren (384 pk) die alle vier de wielen aandrijven, of een wat zwakkere variant met slechts één elektromotor van 204 pk op de achteras, wat ietwat karig is voor een kolos van iets meer dan 2,4 ton.

De Launch Editions zijn te bestellen vanaf 71.495 euro en leveringen zullen in oktober starten.

BMW i5

De BMW i5.
De BMW i5.
BMW

De enige Duitser in de lijst, en tevens de enige auto die je ook zonder probleem met een benzine- of hybride-aandrijving kunt bestellen.

Het maakt BMW niet uit, want de i5 is zo modulair als het maar kan op dit gebied. De elektrische aandrijflijn is zo ontworpen dat hij 1-op-1 uit te wisselen valt met alle andere aandrijflijnen.

Ook zit de i5 vol met nieuwe technische snufjes, al zullen we die niet allemaal op het Nederlandse wegdek mogen gebruiken. De opvallendste is de optie waarbij de auto zelf van rijbaan kan wisselen, als je lang genoeg in de zijspiegel kijkt.

De BMW i5 is onlangs in productie gegaan en is te bestellen vanaf 77.572 euro. Maar dan heb je wel een kale Duitser op de stoep staan. Enige opties zijn toch wel vereist, en kunnen de prijs flink opstuwen.

Fisker Ocean

De Fisker Ocean
De Fisker Ocean
Fisker

De Fisker Ocean is de eerste volledig elektrische auto uit het hoofd van Henrik Fisker, degene die ooit met de Fisker Karma op de markt kwam, een elektrisch aangedreven auto die een benzinemotor als een soort aggregaat gebruikte.

Zo vreemd word het niet in de Ocean. Het gaat hier om een luxe SUV die vooral circulair probeert te zijn door zoveel mogelijk gebruik te maken van gerecyclede en natuurlijke materialen. Ook kan hij zelf stroom opwekken met de zonnepanelen in het dak, al zal dat volgens Fisker jaarlijks in perfecte condities zo’n 3.000 kilometer actieradius opleveren. Helaas hebben we die perfecte condities niet in ons koude kikkerlandje.

De Fisker Ocean zou nog ergens dit jaar in Nederland moeten verschijnen en kost 42.000 euro.

We houden wel een kleine slag om de arm, want Fisker heeft vaker beloofd dat het de Ocean zou beginnen te leveren. Toch lijkt 2023 haalbaar. De eerste Ocean is al in Denemarken geleverd en de auto rolt in Oostenrijk van de band, waarna het nog maar een korte reis is naar een Nederlandse oprit.

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce

Onbereikbaar voor de meeste mensen, maar daarom niet minder wonderbaarlijk: de allereerste volledig elektrische Rolls-Royce. De Spectre, zoals hij genoemd wordt, ademt aan alle kanten opulente luxe uit en is dan ook onmiskenbaar een product die in het gamma van zijn fabrikant past, terwijl hij ook een buitenbeentje is.

De elektrische aandrijving in deze slee is, als we de experts mogen geloven, wellicht het beste wat de Britse autobouwer ooit heeft afgeleverd en voegt alleen maar toe aan de toch al luxueuze rijervaring die een auto van dit kaliber kan leveren. Je kunt je wel afvragen waarom die motorkap nog zo groot moet zijn, want de gigantische V12 hoeft er niet meer in gehuisvest te worden.

De Rolls-Royce Spectre is te bestellen voor een prijs op aanvraag. Levering begint eind dit jaar.

LEES OOK: Dit zijn de 20 elektrische auto’s met de grootste actieradius van dit moment